چگونه لکه فرش را از بین ببریم؟

چگونه لکه فرش را از بین ببریم؟
فهرست مطالب

از بین بردن لکه­ی فرش بدون نیاز به قالیشویی:

    امروزه برای از بین بردن لکه فرش، راهکارهای خانگی زیادی وجود دارد. در این صورت دیگر نیاز به بردن قالی­ها به قالیشویی برای لکه­های کوچک نیست. چرا که گاهی اوقات قالی تمیز است و به تازگی شسته شده است ولی در اثر سهل­انگاری لکه­های کوچکی روی آن ایجاد شده است. در چنین مواقعی بهترین راه این است که شما با استفاده از روش­های خانگی، لکه­های ایجاد شده را برطرف کنید. این مقاله به بررسی روش­های مذکور می­پردازد.

    در ادامه راجع به راهکارهای خانگی از بین بردن لکه فرش، قالیشویی گزینه­ی نهایی شستن قالی و لکه­های به ظاهر ماندگار روی قالی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

راهکارهای خانگی از بین بردن لکه فرش:

راهکارهای خانگی از بین بردن لکه فرش
راهکارهای خانگی از بین بردن لکه فرش

    راهکارهای خانگی همراه با ترکیبات طبیعی، یکی از بهترین روش­های پاکسازی لکه­ فرش، موکت، گلیم و … می­باشد. چرا که در این­صورت علاوه بر پاکسازی قالی در خانه، از ترکیبات طبیعی که برای سلامتی انسان مضر نیستند نیز استفاده شده است.

  • استفاده از جوش شیرین و پودر بوراکس برای تمیز کردن لکه فرش: بوراکس چیست؟ پودر بوراکس یک تمیز کننده­ی طبیعی سازگار با محیط زیست است که قادر است لکه­ها و گرد و غبار را از روی فرش­های شما پاک کند. با استفاده از جوش شیرین، بوهای نامطبوع از فرش گرفته می­شود و طراوتی تازه به آن می­بخشد. حال چگونه می­شود این محلول تمیز کننده را تهیه کرد؟ با مخلوط کردن یک فنجان جوش شیرین، یک فنجان پودر بوراکس، یک قاشق غذاخوری سبزیجات خشک و چند قطره روغن می­توان این محلول پاک کننده را تهیه کرد.
  • جوش شیرین + سرکه: سرکه سفید و جوش شیرین هر دو از جمله پاک کننده­های طبیعی سازگار با محیط زیست هستند که هر کدام دارای خواص شیمیایی متفاوتی هستند. همان طور که احتمالا می­دانید سرکه یک محلول اسیدی است و جوش شیرین یک محلول خنثی می­باشد. حال زمانی که این دو با هم ترکیب شوند؛ کربن دی اکسید آزاد می­شود. کربن دی اکسید آزاد شده باعث ایجاد حباب­هایی می­شود که به تمیزکنندگی محلول کمک می­کند. با استفاده از ترکیب مایع ظرفشویی معمولی و آب گرم در کنار محلول جوش شیرین و سرکه، می­توانید خاصیت پاک کنندگی محلول فوق­الذکر را ارتقا دهید.

محلول سرکه و آب داغ:

    سرکه محلولی به شدت اسیدی است که می­تواند بوی نامطبوع، لکه­ها و گرد و خاک را از بین ببرد. لازم به ذکر است که می­توانید از سرکه به صورت مجزا و یا مخلوط با آب داغ استفاده کنید. با توجه به این که سرکه محلولی کاملا اسیدی است؛ بهتر است ابتدا آن را روی تکه­ای از قالیچه­ی مرطوب تست کنید و سپس آن را روی کل سطح فرش بریزید.

میدونی قویترین لکه بر فرش چیه؟ ما توی مقاله قویترین لکه‌‌‌‌‌‌بر فرش پاک کننده انواع لکه ها در تار و پود قالی بهت گفتیم.

آب لیمو به علاوه­ی پراکسید هیدوروژن:

    برای پاک کردن لکه فرش می­توان از ترکیب آب لیمو و پراکسید هیدروژن استفاده نمود. پراکسید هیدروژن ماده­ای است که باعث شکستن پیوند بین باکتری­ها، خاک و سطح فرش می­شود. به این ترتیب می­توان خاصیت تمیزکنندگی مطلوبی را از آن انتظار داشت. حال با افزودن چند قطره آب  لیمو می­توان خاصیت تمیزکنندگی این محلول را افزایش داد.

ترکیب ذرت، جوش شیرین و برگ بو برای تمیز کردن لکه فرش:

     جوش شیرین را به عنوان یک لکه بر قوی در نظر داشته باشید. این ماده را لکه را به خود جذب می­کند و قدرت تمیزکنندگی فوق­العاده ای دارد. برگ بو، فرش شما را بدون بو می­کند. به عبارتی بوی نامطبوع و بد را از فرش شما می­زداید. هم­چنین می­توانید برای افزایش قدرت پاک کنندگی از موادی نظیر نشاسته ذرت و پودر تالک معطر نیز استفاده کنید. لازم به ذکر است که اگر هر یک از این مواد را در اختیار نداشتید؛ استفاده از یکی از مواد فوق­الذکر کفایت می­کند.

قالیشویی گزینه­ی نهایی شستن قالی:

قالیشویی گزینه­ی نهایی شستن قالی:
قالیشویی گزینه­ی نهایی شستن قالی:

     بردن قالی­ها به قالیشویی در بیشتر موارد امری صیحیح است. چرا که باعث جلوگیری از پوسیده شدن فرش شما خواهد شد. ضمن این که گاهی اوقات قالی و فرش آنچنان کثیف است که به شستشوی کلی نیاز داشته باشد و فقط قسمتی از آن تمیز مانده است. در چنین مواقعی سپردن شستن فرش به قالیشویی امین اوغلی باعث تمیز شدن فرش و باکیفت ماندن ان میشود. اما در ادامه چند روش خانگی برای از بین بردن لکه به شما میگوییم. اگر که فرش کرمی دارید میتوانید از مقاله از بین بردن لکه از روی فرش کرمی نیز استفاده نمایید.

ترکیب آمونیاک و سرکه:

     یکی دیگر از روش­های خانگی از بین بردن لکه فرش، ترکیب آمونیاک و سرکه می­باشد. همان­طور که پیشتر نیز اشاره کردیم؛ سرکه یکی از قوی­ترین لکه­برهای طبیعی است که ماهیت اسیدی دارد. حال به استفاده از آمونیاک می­پردازیم. در نظر داشته باشید که آمونیاک یک پاک کننده­ی طبیعی و ارگانیک است که یک سری معایب دارد. دانستن نقاط ضعف هر محصول باعث می­شود تا از آن محصول با دیدی بازتر و به نحو احسن استفاده کرد. در واقع یکی از عیب­های آمونیاک، تغییر رنگ فرش می­باشد. به همین سبب ابتدا و قبل از مصرف باید این ماده را در گوشه ای از یک فرش بلااستفاده، امتحان کنید. اگر تغییر رنگ مشاهده نشد؛ آن را در فرش مورد نظر به کار گیرید. ضمن این که استفاده از آمونیاک و بوی ناشی از آن باعث ایجاد مشکلاتی در ادرار حیوانات خانگی می­شود. لذا قبل از مصرف آن باید اقدامات ایمنی لازم را انجام دهید. حال ترکیب آمونیاک و سرکه، می­تواند قدرت و اثر بخشی این مواد را دو چندان کند.

اگر که میخای فرشت همیشه سالم بمونه این مقاله برای تو نوشته شده : 5 مورد از روش های مراقبت فرش 

سرکه + پراکسید هیدروژن:

     استفاده از این ماده علاوه بر از بین بردن لکه فرش، به از بین بردن بوی بد فرش و نابودی میکروب­ها و باکتری­ها کمک می­کند. هنگام استفاده از این ماده و مصرف آن، حتما از ماسک فیلتردار استفاده کنید. چرا که استنشاق بوی ناشی از آن برای ریه­ها بسیار مضر می­باشد. در صورت استنشاق آن حتما محیط را ترک کنید و دهان و بینی خود را با آب بشویید. هم چنین اگر علائم تنفسی شما با مشکل روبرو شد؛ به نزدیک­ترین پزشک مراجعه کنید. ضمن این که هنگام شستن فرش با این محلول، حتما تهویه­ی مناسبی را برای محیط در نظر بگیرید. پراکسید هیدروژن یک ماده­­ی سفید رنگ است که لکه­ها را بدون تغییر رنگ فرش از بین می­برد. سرکه هم که معرف حضور شما عزیزان است و نیازی به توضیح بیشتر در خصوص آن نیست.

قالیشویی

سرکه سفید، نمک و روغن:

سرکه سفید، نمک و روغن برای از بین بردن لکه روی فرش
سرکه سفید، نمک و روغن:

     یکی از لکه­هایی که ممکن است شما تصور کنید همیشگی و دائمی شده­اند؛ با ترکیب فوق از بین می­روند. لکه­هایی مانند ادرار حیوانات خانگی، لکه­های قهوه و … با ترکیب سرکه که یک اسید قوی است و نمک و روغن از بین می­روند. در واقع روغن موجود در این ترکیب باعث از بین بردن میکروب­­ها و باکتری­ها می­شود. ضمن این که طراوت مطبوع و خوبی را به فرش و پارچه­ی شما می­بخشد. برای از بین بردن لکه­های آب آلبالو و امثال آن، وجود نمک در این ترکیب معجزه می­کند. پاکیزگی و بوی مطبوع این ترکیب، باعث محبوبیت این محلول در میان انواع شوینده­های خانگی شده است. به جای سرکه سفید می توان از ترکیب آب گرم و صابون مایع استفاده کرد.

شکر قهوه­ای و پوست لیمو:

     ترکیب دیگری که برای از بین بردن لکه فرش مورد استفاده قرار می­گیرد؛ شکر قهوه­ای و پوست لیمو می­باشد. این ترکیب بوی بسیار خوشایندی را به فرش و پارچه­ی شما می­بخشد. ضمن این که قدرت تمیز کنندگی فوق العاده­ای دارند. این ترکیب دوستدار محیط زیست و غیر سمی است.

جوش شیرین، سرکه و پراکسید هیدروژن:

جوش شیرین، سرکه و پراکسید هیدروژن
جوش شیرین، سرکه و پراکسید هیدروژن

    همان طور که ملاحظه می­کنید؛ پایه ثابت اکثر ترکیبات معرفی شده برای پاک کردن لکه فرش، سرکه است. سایر ترکیبات نیز کم و بیش در حال تکرار شدن هستند. این نشان می­دهد که یافتن این ترکیبات به خلاقیت افراد بستگی دارد و با داشتن محصولات طبیعی در منزل می توان قوی­ترین شوینده­ها را تولید نمود. از این محلول به خصوص برای تمیز کردن ادرار سگ و از بین بردن بوی آن استفاده می­کنند. اگر محلی که سگ ادرار کرده هنوز خیس است؛ دستمالی بلااستفاده روی آن قرار دهید تا رطوبت ناشی از ادرار را به خود بگیرد و سپس با محلول مذکور روی محل مورد نظر بکشید و قدرت بی­نظیر این ترکیب را به چشم خود ببینید. هم­چنین با مخلوط کردن مایع ظرفشویی معمولی با پراکسید هیدروژن نیز می­توان لکه­ی ایجاد شده را تمیز نمود.

پودر بوراکس و سرکه:

پودر بوراکس و سرکه برای حذف لکه روی فرش
پودر بوراکس و سرکه

    پودر بوراکس ماده­ای است که فاقد کلر و فسفات است. به همین دلیل با محیط زیست به شدت سازگار است و هیچ­گونه ضرری برای طبیعت ندارد. هم­چنین ترکیبات ایجاد شده با این ماده، می­توانند کک­ها را بکشند و سوسک فرش را از بین ببرند. این ماده آب را جذب می­کند و باکتری­ها و میکروارگانیسم­ها را نابارور می­­کند. به همین دلیل عفونت و قارچ در فرش شما از بین می­رود. هم­چنین می­توانید از ترکیب پودر بوراکس، سرکه و نمک در بخارشوی استفاده کنید. سپس با جارو برقی روی فرش را جارو کنید و در نهایت اجازه دهید تا محل مورد نظر کاملا خشک شود. لازم به ذکر است که می توانید از ترکیب بوراکس و جوش شیرین نیز برای از بین بردن بوی بد فرش استفاده کنید.

گلیسیرین و بی کربنات سدیم:

    ترکیب مزبور برای از بین بردن لکه فرش بسیار مورد استفاده قرار می­گیرد. در واقع گلیسیرین یک اسید است که قابل جذب می­باشد. به همین دلیل این حلال در پاک کردن لکه­ها بسیار موثر عمل می­کند. بی­کربنات سدیم که نام علمی آمونیاک است؛ بوی بد را از بین می­برد و رایحه­ی خوبی را ایجاد می­کند. برای قوی­تر شدن این محلول می­توان از روغن اوکالیپتوس و سرکه استفاده کرد. هم­چنین از ترکیب گلیسیرین با آب و مواد شوینده نیز می­توان برای از بین بردن لکه­ها استفاده کرد.

لکه ­های به ظاهر ماندگار روی قالی:

لکه ­های به ظاهر ماندگار روی قالی
لکه ­های به ظاهر ماندگار روی قالی

    اگر بچه­ی کوچک دارید؛ بسیار محتمل است که روی فرش شما، خراب­کاری کند. بنابراین لازم است تا بلد باشید چگونه لکه فرش را از بین ببرید. از ریختن شکلات، غذا، آب نبات، سس کچاپ و … گرفته تا ادرار کردن، از جمله خراب­کاری­های کودک شما می­توانند باشند. اما راهکار چیست و آیا می­توان این کثیفی­ها و لکه­ها را از بین برد یا نه؟ جواب این سوال مثبت است. با ترکیباتی که در بالا ذکر شدند؛ می­توان آثار این لکه­ها را از بین برد. ضمن این که مراحل شستشو را در ادامه بیان خواهیم کرد.

    برای پاک کردن لکه­های قهوه، سس کچاپ، شکلات، شیر، آب نبات، آ میوه، نوشابه­ی گازدار و مواد غذایی از این قبیل از روی فرش با الیاف مصنوعی به روش زیر عمل می­کنیم:

  • گام اول این است که یک پارچه­ی سفید بدون طرح را به ماده­ی شوینده آغشته کنید و روی لکه­ی مورد نظر فشار دهید. چندین بار این کار را به مدت چند ثانیه تکرار کنید. حال به مدت 15 دقیقه صبر کنید؛ سپس با دستمال سفید بدون طرح دیگری محل مورد نظر را خشک کنید.
  • در این مرحله پارچه­ی سفید دیگری به سرکه آغشته می­کنیم و چندین بار به مدت چند ثانیه روی محل مورد می­فشاریم.
  • حال کمی آب ولرم روی قسمت مورد نظر می­ریزیم. سپس یک ساعت منتظر می­مانیم تا فرش کاملا خشک شود. این مراحل را تا زمانی که لکه کاملا پاک نشده است؛ تکرار کنید.

    برای پاک کردن لکه­ فرش مانند لکه­ی چای و قهوه از روی فرش با الیاف طبیعی به طریق زیر عمل می­کنیم:

  • برای پاک کردن لکه فرش (لکه چای، قهوه و …) ابتدا محلول شوینده را روی محل لکه اسپری کرده و آن را با پارچه­ی سفید خشک کنید.
  • در گام بعدی روی لکه، سرکه سفید اسپری کنید و مجددا با پارچه­ی سفید خشک کنید.
  • دوباره محلول شوینده را روی لکه اسپری و آن را خشک کنید.
  • در آخر آب ولرم را روی تکه­ی مورد نظر اسپری کنید و آن را خشک کنید. انجام این مراحل را تا پاک شدن کامل لکه تکرار کنید.

    برای پاک کردن لکه فرش موادی که روغنی و چرب هستند از روی فرش با الیاف مصنوعی روش زیر را انجام دهید:

  • پارچه­ی سفید آغشته شده به یک حلال را روی لکه بفشارید.
  • محل لکه را با آب کمی گرم بشویید. یک ساعت صبر کنید تا فرش کاملا خشک شود. این کار را تا پاک شدن کامل لکه تکرار کنید.

پاک کردن لکه فرش ناشی از آدامس و واکس:

     یک کیسه­ی پارچه­ای حاوی یخ را روی فرش قرار می­دهیم و سپس با یک چاقوی کند، آدامس را از روی فرش می­تراشیم. در مرحله­ بعد پارچه­ی سفیدی را به کمی حلال آغشته می­کنیم و روی محل مورد نظر فشار می­دهیم. در پایان پارچه­ی سفید دیگری را به آب ولرم آغشته می­کنیم و محل را تمیز می­کنیم. با در نظر گرفتن این نکات می­توان تمام لکه­ فرش موجود را از بین برد. البته رعایت نظم و انضباط در نظافت فرش حرف اول را می­زند. هم­چنین در نظر داشته باشید که اگر لکه­ها ماندگار شوند؛ تمیز کردن آن­ها نیز با مشکل همراه است. به همین دلیل اجازه ندهید لکه­ها کهنه شوند و سریعا آن­ها را پاک کنید.

 

5از5--تعداد رای:2
اشتراک‌گذاری در:

برای سفارش خدمات قالیشویی از چند روش می‌توانید استفاده کنید.

1. روش آنلاین

  • برای بهره‌مند‌شدن از تخفیفات ویژه می‌توانید از منوی بالا گزینه سفارش آنلاین شستشو را کلیک کنید.

2. تماس با تلفن 1742 بدون کد تماس داشته باشید

3. همچنین می‌توانید با شعبات قالیشویی امین اوغلی در سراسر تهران تماس بگیرید.